Możliwości dofinansowania programów i przedsięwzięć szkół STO – Raport 12/2020

Raport 12/2020

MOŻLIWOŚCI DOFINANSOWANIA
PROGRAMÓW I PRZEDSIĘWZIĘĆ SZKÓŁ STO
w zakresie dostępnych środków z funduszy unijnych i innych możliwych źródeł na realizację
różnego rodzaju inicjatyw z obszaru edukacji, polityki senioralnej, sportu i inwestycji
dla organizacji pozarządowych i szkół STO.

--------------------------

1) Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) 2014-2020

  • Działanie 2.10 Wysoka jakość systemu oświaty. Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do języków obcych (konkurs POWR.02.10.00-IP.02-00-009/20).

Termin naboru: od 21 września 2020 r. do wyczerpania limitu środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w niniejszym konkursie lub do zawieszenia/zamknięcia konkursu.

Alokacja na konkurs wynosi: 45 339 800,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 100%. Maksymalna wartość projektu nie może przekraczać alokacji przeznaczonej na dany obszar wskazany poniżej.

Konkurs jest podzielony na rundy. I runda odbyła się w dniach 21 września – 5 października 2020 r., dalsze nie nastąpiły. Obecnie zakończono ocenę merytoryczną naboru z I rundy – do negocjacji zostały skierowane po dwa najwyżej ocenione wnioski o dofinansowanie złożone na dany obszar.

W związku z powyższym raczej nie należy spodziewać się kolejnych rund konkursu.

Obszar I: Język angielski I (szkoła podst. klasy I–III i klasy IV–VIII oraz liceum/technikum w zakresie podstawowym i rozszerzonym). Maksymalna wartość projektu: 11 933 900,00 zł.

Obszar II: Język niemiecki I (szkoła podst. klasy I–III i klasy IV–VIII oraz liceum/technikum w zakresie podstawowym i rozszerzonym). Maksymalna wartość projektu: 11 933 900,00 zł.

Obszar III: Język francuski II (szkoła podst. klasy VII–VIII oraz liceum/technikum). Maksymalna wartość projektu: 5 368 000,00 zł.

Obszar IV: Język włoski II (szkoła podst. klasy VII–VIII oraz liceum/technikum). Maksymalna wartość projektu: 5 368 000,00 zł.

Obszar V: Język hiszpański II (szkoła podst. klasy VII–VIII oraz liceum/technikum). Maksymalna wartość projektu: 5 368 000,00 zł.

Obszar VI: Język rosyjski II (szkoła podst. klasy VII–VIII oraz liceum/technikum). Maksymalna wartość projektu: 5 368 000,00 zł.

Kto może składać wnioski

Wnioskodawcą projektu może być podmiot publiczny lub niepubliczny posiadający doświadczenie w dziedzinie tworzenia multimedialnych i interaktywnych materiałów, z przeznaczeniem dla dzieci, młodzieży lub dorosłych użytkowników w celach edukacyjno-szkoleniowych, w tym dostępnych dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności spełniających standard WCAG 2.0 lub WCAG 2.1.

Przedmiot konkursu

Przedmiotem konkursu pn. „Tworzenie e-materiałów dydaktycznych do języków obcych” jest opracowanie łącznie 3474 e-materiałów dydaktycznych do nauki języków obcych, w poszczególnych obszarach:

Obszar I: Język angielski I – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 937, w tym 545 do szkoły podstawowej i 392 do szkoły ponadpodstawowej.

Obszar II: Język niemiecki I – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 937, w tym 545 do szkoły podstawowej i 392 do szkoły ponadpodstawowej.

Obszar III: Język francuski II – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 400, w tym 120 do szkoły podstawowej i 280 do szkoły ponadpodstawowej.

Obszar IV: Język włoski II – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 400, w tym 120 do szkoły podstawowej i 280 do szkoły ponadpodstawowej.

Obszar V: Język hiszpański II – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 400, w tym 120 do szkoły podst. i 280 do szkoły ponadpodstawowej.

Obszar VI: Język rosyjski II – łączna liczba e-materiałów dydaktycznych: 400, w tym 120 do szkoły podstawowej i 280 do szkoły ponadpodstawowej.

Link 

 

  • Działanie 2.15 Tworzenie e-materiałów do kształcenia zawodowego (e-materiały zawodowe). Konkurs POWR.02.15.00-IP.02-00-003/20.

Termin naboru:  od 24 sierpnia 2020 r. do wyczerpania limitu środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach każdego z 13 obszarów lub do zawieszenia/zamknięcia konkursu.

Konkurs jest podzielony na rundy. I runda odbyła się w dniach 24 sierpnia – 21 września 2020 r., dalsze nie nastąpiły. W związku z powyższym raczej nie należy spodziewać się  kolejnych rund konkursu.

Alokacja na konkurs wynosi: 136 110 000,00 zł w podziale na 13 obszarów. Maksymalny poziom dofinansowania: 100%.

W ramach konkursu o dofinansowanie realizacji projektu mogą ubiegać się podmioty wyszczególnione w Szczegółowym Opisie Osi Priorytetowych (SZOOP), spełniające warunek określony w kryterium dostępu nr 1, zgodnie z którym beneficjentem projektu jest podmiot publiczny lub niepubliczny posiadający doświadczenie w dziedzinie tworzenia multimedialnych i interaktywnych materiałów lub symulatorów/VR z przeznaczeniem dla młodzieży lub dorosłych użytkowników w celach edukacyjno-szkoleniowych. 

Doświadczenie w dziedzinie tworzenia multimedialnych i interaktywnych materiałów lub symulatorów/VR będzie potwierdzone dokonaniami z ostatnich 5 lat (minimum 20 multimedialnych i interaktywnych materiałów, w tym minimum jeden materiał dostępny dla osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności, spełniający standard WCAG 2.0 lub WCAG 2.1 lub minimum 3 symulatory/VR).

Przedmiot konkursu

Celem konkursu jest opracowanie i upowszechnienie 800 e-materiałów do kształcenia zawodowego w zakresie zawodów (kwalifikacji) reprezentujących 32 branże wyodrębnione w ramach szkolnictwa branżowego (zgodnie z zapisami w rozporządzeniu MEN Dz.U z 2019 r., poz. 316).

W ramach konkursu wyodrębniono 13 obszarów. Pojedynczy projekt obejmuje opracowanie e-materiałów do kształcenia zawodowego dla 1 z 13 obszarów, z uwzględnieniem wymaganej minimalnej liczby e-materiałów dla zawodów (kwalifikacji) wchodzących w skład poszczególnych branż.

Link 

 

2) Konkursy w ramach Regionalnych Programów Operacyjnych

Obecnie są ogłaszane harmonogramy naborów w poszczególnych województwach w roku 2021. Niestety w ramach większości działań i poddziałań alokacje są już wyczerpane i nie przewiduje się ogłaszania kolejnych konkursów.

Lista wybranych konkursów dla poszczególnych województw:

WOJEWÓDZTWO DOLNOŚLĄSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO KUJAWSKO-POMORSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO LUBELSKIE

  • Działanie 12.1 Edukacja przedszkolna. Konkurs otwarty nr RPLU.12.01.00-IZ.00-06-001/20.

Termin naboru:  od 24 czerwca 2020 r. do 30 grudnia 2020 r. (ponownie przesunięty termin, zmiana regulaminu 24.06.2020).

1 runda odbyła się w dniach od 24.06.2020 do 7.07.2020.

Alokacja na konkurs wynosi: 19 678 707,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%. 

Instytucja Zarządzająca Regionalnym Programem Operacyjnym Województwa Lubelskiego na lata 2014-2020, tj. Departament Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubelskiego w Lublinie, w dniu 6 lipca 2020 r. zawiesiła czasowo konkurs nr RPLU.12.01.00-IZ.00-06-001/20 (gdyż kwota wnioskowanego dofinansowania we wnioskach o dofinansowanie projektu złożonych w odpowiedzi na konkurs przekroczyła 125% kwoty środków przeznaczonych na dofinansowanie projektów w ramach konkursu). Następnie przeprowadzono weryfikację warunków formalnych wniosków w ramach I i II rundy konkursowej.

W ramach Działania 12.1 Edukacja przedszkolna podmiotami uprawnionymi do ubiegania się o dofinansowanie realizacji projektu są:

– podmioty uprawnione do prowadzenia edukacji przedszkolnej, tj. publiczne i niepubliczne przedszkola lub inne funkcjonujące formy wychowania przedszkolnego, ich organy prowadzące albo

– inne podmioty (z wyłączeniem osób fizycznych <nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych>) w partnerstwie z ww. 

(Typ projektu 1, 2 w SZOOP)

Na co można otrzymać dofinansowanie:

Projekty w zakresie:

1. Tworzenie nowych miejsc wychowania przedszkolnego dla dzieci w wieku przedszkolnym lub dostosowanie istniejących miejsc wychowania przedszkolnego do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami.

2. Rozszerzenie oferty o zajęcia realizowane w celu wyrównania stwierdzonych deficytów oraz dodatkowe zajęcia, które pozwolą na zwiększenie kompetencji społecznych lub realizacja dodatkowej oferty edukacyjnej i specjalistycznej umożliwiającej dziecku z niepełnosprawnością udział w wychowaniu przedszkolnym poprzez wyrównywanie deficytu wynikającego z niepełnosprawności. 

Link 


WOJEWÓDZTWO LUBUSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO ŁÓDZKIE

  • Poddziałanie XI.2.2 Kształcenie osób dorosłych – Miasto Łódź. Konkurs nr RPLD.11.02.02-IZ.00-10-001/20).

Termin naboru:  od 31 października 2020 r. do 11 stycznia 2021 r.

Alokacja na konkurs wynosi: 807 949,81 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 89%. 

O dofinansowanie mogą się ubiegać:

– Miasto Łódź,

– Wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych) – wyłącznie pod warunkiem realizacji projektu w partnerstwie z Miastem Łodzią

Wsparciem mogą zostać objęte następujące typy projektów:

Szkolenia i kursy skierowane do osób dorosłych, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem umiejętności oraz kompetencji lub kwalifikacji cyfrowych i językowych.

Nie ma możliwości realizacji projektów mających na celu podnoszenie zarówno kompetencji językowych, jak i cyfrowych. Projekt zakłada wsparcie w zakresie wyłącznie kompetencji językowych albo wyłącznie kompetencji cyfrowych.

Link 

 

WOJEWÓDZTWO MAŁOPOLSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO MAZOWIECKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO OPOLSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO PODKARPACKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

WOJEWÓDZTWO PODLASKIE

  • Działanie 9.1, typ 5 Wsparcie małych szkół kształcenia ogólnego na obszarach objętych realizacją LSR – LGD Stowarzyszenie N.A.R.E.W..

Termin naboru:  od 1 grudnia do 7 grudnia 2020 r.

Alokacja na konkurs wynosi 459 093,76 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 95%.

Kto może składać wnioski?

O dofinansowanie projektu mogą ubiegać się Lokalne Grupy Działania oraz inne podmioty z obszaru realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju (LSR) lub realizujące projekty na obszarze LSR z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie odrębnych przepisów), w szczególności:

– organy prowadzące publiczne i niepubliczne szkoły/placówki funkcjonujące w systemie oświaty;

– instytucje naukowe, w tym uczelnie.

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Wsparciem będą objęte projekty dotyczące typu projektu nr 5 w ramach Działania 9.1, tj.:

Wsparcie małych szkół kształcenia ogólnego na obszarach objętych realizacją LSR, szczególności poprzez realizację następujących typów projektów:

5a) Wsparcie na rzecz kształtowania i rozwijania u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych i umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy: umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętność rozumienia (ang. literacy), kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy, w tym w szczególności: realizacja projektów edukacyjnych, nawiązanie współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym szkoły lub placówki systemu oświaty, doradztwo edukacyjno-zawodowe, realizacja dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, realizacja zajęć rozwijających uzdolnienia.

5b) Doskonalenie umiejętności (w szczególności interpersonalnych i społecznych), kompetencji lub kwalifikacji nauczycieli w zakresie stosowania metod i form organizacyjnych sprzyjających kształtowaniu i rozwijaniu u uczniów lub słuchaczy kompetencji kluczowych oraz umiejętności uniwersalnych niezbędnych na rynku pracy (umiejętności matematyczno-przyrodnicze, umiejętności posługiwania się językami obcymi (w tym język polski dla cudzoziemców i osób powracających do Polski oraz ich rodzin), ICT, umiejętność rozumienia (ang. literacy), kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, umiejętność uczenia się, umiejętność pracy zespołowej w kontekście środowiska pracy).

5c) Kompleksowe programy tworzenia warunków w szkołach i placówkach systemu oświaty dla nauczania opartego na metodzie eksperymentu w zakresie nauczania przedmiotów przyrodniczych i matematycznych obejmujące:

– wyposażenie szkolnych pracowni w narzędzia do nauczania kompetencji matematyczno-przyrodniczych, w tym adaptacja pomieszczeń na potrzeby pracowni wynikająca m.in. z konieczności montażu zakupionego wyposażenia oraz zagwarantowania bezpiecznego ich użytkowania;

– doskonalenie umiejętności, kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli, w tym nauczycieli przedmiotów przyrodniczych lub matematyki, niezbędnych do prowadzenia procesu nauczania opartego na metodzie eksperymentu;

– kształtowanie i rozwijanie kompetencji matematyczno-przyrodniczych uczniów lub słuchaczy.

5d) Wsparcie na rzecz zwiększenia wykorzystania TIK oraz rozwijania kompetencji informatycznych w szkołach i placówkach systemu oświaty poprzez:

– wyposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz narzędzia TIK niezbędne do realizacji programów nauczania w szkołach lub placówkach systemu oświaty, w tym zapewnienie odpowiedniej infrastruktury sieciowo-usługowej oraz adaptacja pomieszczeń na potrzeby pracowni wynikająca m.in. z konieczności montażu zakupionego wyposażenia oraz zagwarantowania bezpiecznego ich użytkowania;

– podnoszenie kompetencji cyfrowych nauczycieli wszystkich przedmiotów, w tym w zakresie korzystania z narzędzi TIK zakupionych do szkół lub placówek systemu oświaty oraz włączanie narzędzi TIK do nauczania przedmiotowego;

– kształtowanie i rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy, w tym z uwzględnieniem bezpieczeństwa w cyberprzestrzeni i wynikających z tego tytułu zagrożeń;

– programy rozwijania kompetencji cyfrowych uczniów lub słuchaczy poprzez naukę programowania.

5e) Kompleksowe programy wspomagające szkołę lub placówkę sytemu oświaty prowadzącą kształcenie ogólne w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym z niepełnosprawnością oraz wsparcie na rzecz ucznia młodszego, obejmujące w szczególności:

– doposażenie szkół lub placówek systemu oświaty w pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych, kształcenia oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, a także podręczniki szkolne i materiały dydaktyczne dostosowane do potrzeb uczniów z niepełnosprawnością, ze szczególnym uwzględnieniem tych pomocy, sprzętu i narzędzi, które są zgodne z koncepcją uniwersalnego projektowania;

– przygotowanie nauczycieli do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym wsparcia ucznia młodszego, rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów i efektywnego stosowania pomocy dydaktycznych w pracy;

– wsparcie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, w tym uczniów młodszych w ramach zajęć uzupełniających ofertę szkoły lub placówki systemu oświaty.

Link 


WOJEWÓDZTWO POMORSKIE

  • Działanie 3.1. Edukacja przedszkolna w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Pomorskiego 2014-2020.

Termin naboru:  od 29 grudnia 2020 r. do 8 lutego 2021 r.

Alokacja na konkurs wynosi 45 250 000,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania: 85%.

Kto może składać wnioski?

Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić organy prowadzące ośrodki wychowania przedszkolnego (OWP) albo podmioty, które przed dniem podpisania umowy o dofinansowanie projektu uzyskają wpis do ewidencji prowadzonej przez właściwą jednostkę samorządu terytorialnego, o której mowa w art. 168 ust. 1 ustawy Prawo oświatowe, uwzględniający miejsca edukacji przedszkolnej utworzone w ramach projektu.

W konkursie mogą być realizowane wyłącznie następujące typy projektów:

Projekty ukierunkowane na tworzenie trwałych miejsc wychowania przedszkolnego, w tym dostosowanych do potrzeb dzieci z niepełnosprawnościami, realizowane w oparciu o diagnozę bieżących i prognozowanych potrzeb, w szczególności poprzez:

– dostosowanie lub adaptację (prace remontowo-wykończeniowe) budynków i pomieszczeń,

– dostosowanie istniejącej bazy lokalowej przedszkoli do nowo tworzonych miejsc wychowania przedszkolnego,

– zakup i montaż wyposażenia,

– zakup pomocy dydaktycznych, specjalistycznego sprzętu lub narzędzi dostosowanych do rozpoznawania potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i czynników środowiskowych wpływających na ich funkcjonowanie w OWP, wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,

– budowę, wyposażenie i montaż placu zabaw wraz z bezpieczną nawierzchnią i ogrodzeniem,

– modyfikację przestrzeni wspierająca rozwój psychoruchowy i poznawczy dzieci,

– działalność bieżącą nowego miejsca wychowania przedszkolnego przez okres nie dłuższy niż 12 miesięcy,

– wsparcie towarzyszące w postaci pracy środowiskowej z rodzicami/opiekunami prawnymi dzieci, przy zaangażowaniu instytucji pomocy i integracji społecznej na rzecz podnoszenia świadomości w zakresie wpływu edukacji przedszkolnej na rozwój dziecka.

Projekty ukierunkowane na podniesienie jakości usług świadczonych w ośrodkach wychowania przedszkolnego, realizowane w oparciu o diagnozę potrzeb, zgodnie z regionalnymi ramami kompleksowego wspomagania przedszkoli, wyłącznie jako uzupełnienie działań dotyczących tworzenia trwałych miejsc wychowania przedszkolnego, w szczególności poprzez:

1. Rozszerzenie oferty ośrodków wychowania przedszkolnego o dodatkowe zajęcia wspomagające rozwój i edukację dzieci, obejmujące m.in.:

a) zajęcia edukacyjne rozwijające kompetencje kluczowe oraz umiejętności uniwersalne niezbędne na rynku pracy,

b) dodatkowe zajęcia wyrównujące stwierdzone deficyty.

2. Doskonalenie kompetencji lub kwalifikacji zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego w zakresie prowadzenia zajęć, o których mowa w pkt a), wyłącznie jako uzupełnienie działań dotyczących rozszerzenia oferty ośrodków wychowania przedszkolnego, obejmujące m.in.:

– kursy i szkolenia,

– studia podyplomowe,

– staże i praktyki,

– programy wspomagania,

– sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli,

– współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami.

Link 

 

  • Poddziałanie 3.2.1. Jakość edukacji ogólnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Pomorskiego 2014-2020 (projekty do 100 tys. euro wsparcia)

Termin naboru:  od 7 stycznia 2021 r. do 25 lutego 2021 r. 

Alokacja na konkurs wynosi 3 613 680,23zł. Maksymalny poziom dofinansowania:  95%.

Kto może składać wnioski?

Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić wyłącznie organy prowadzące szkoły podstawowe, których koncepcje zostały uwzględnione w przedsięwzięciu strategicznym pn. Kompleksowe wsparcie szkół i placówek (zgodnie z Regionalnym Programem Strategicznym w zakresie aktywności zawodowej i społecznej „Aktywni Pomorzanie"), zatwierdzonym przez Zarząd Województwa Pomorskiego.

W ramach niniejszego konkursu organ prowadzący składa jeden wniosek o dofinansowanie projektu.

Jednocześnie organ prowadzący może występować jako partner w innym projekcie/projektach, złożonym w tym konkursie, jednakże wyłącznie w zakresie realizacji działań wspierających (bez możliwości objęcia wsparciem szkół, dla których jest organem prowadzącym).

Na co można otrzymać dofinansowanie?

W konkursie mogą być realizowane wyłącznie następujące typy projektów:

Projekty obejmujące co najmniej 1 rok szkolny, ukierunkowane na podniesienie jakości edukacji ogólnej, realizowane w oparciu o diagnozę potrzeb, zgodnie z regionalnymi ramami kompleksowego wspomagania szkół, w szczególności poprzez:

1. Kształtowanie i rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, obejmujące m.in.:

– organizację dodatkowych zajęć nastawionych na kształtowanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w szczególności z wykorzystaniem narzędzi TIK oraz poprzez realizację zajęć opartych na metodzie eksperymentu, m.in. w formie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych, (w tym w obszarze edukacji morskiej i żeglarskiej), kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, projektów edukacyjnych realizowanych przez uczniów,

– realizację dodatkowych zajęć kompensacyjno-wyrównawczych,

– indywidualne lub grupowe doradztwo edukacyjno-zawodowe, w szczególności dla uczniów zagrożonych wcześniejszym wypadnięciem z systemu edukacji,

– zajęcia uzupełniające ofertę nauczania w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami rozwoju oraz uczniem młodszym, w tym z uwzględnieniem działań towarzyszących w postaci prowadzenia psychoedukacji opiekunów, lekarzy, nauczycieli, pracowników socjalnych w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych,

– organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym,

2. Doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania nowych metod nauczania w kształtowaniu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w szczególności nauczania opartego na metodzie eksperymentu oraz wykorzystania narzędzi TIK w prowadzeniu zajęć, prowadzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego, a także przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniem młodszym, wyłącznie jako uzupełnienie działań wskazanych w pkt a), obejmujące m.in.:

– kursy i szkolenia doskonalące,

– studia podyplomowe,

– sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli,

– współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami,

3. Wyposażenie/doposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek systemu oświaty, wyłącznie w powiązaniu z działaniami wskazanymi w pkt a), obejmujące m.in.:

– zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK niezbędnych do realizacji programów nauczania w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy,

– wyposażenie pracowni szkolnych w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych w celu prowadzenia zajęć opartych na metodzie eksperymentu w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych, doposażenie w materiały i pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Link 


  • Poddziałanie 3.2.1 Jakość edukacji ogólnej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Województwa Pomorskiego 2014-2020 (projekty powyżej 100 tys. euro wsparcia).

Termin naboru:  od 7 stycznia 2021 r. do 25 lutego 2021 r.

Alokacja na konkurs wynosi 8 076 464,34 zł. Maksymalny poziom dofinansowania:  95%.

Kto może składać wnioski?

Do konkursu, jako wnioskodawcy, mogą przystąpić wyłącznie organy prowadzące szkoły podstawowe, których koncepcje zostały uwzględnione w przedsięwzięciu strategicznym pn. Kompleksowe wsparcie szkół i placówek (zgodnie z Regionalnym Programem Strategicznym w zakresie aktywności zawodowej i społecznej „Aktywni Pomorzanie"), zatwierdzonym przez Zarząd Województwa Pomorskiego.

W ramach niniejszego konkursu organ prowadzący składa jeden wniosek o dofinansowanie projektu.

Jednocześnie organ prowadzący może występować jako partner w innym projekcie/projektach, złożonym w tym konkursie, jednakże wyłącznie w zakresie realizacji działań wspierających (bez możliwości objęcia wsparciem szkół, dla których jest organem prowadzącym).

Na co można otrzymać dofinansowanie?

W konkursie mogą być realizowane wyłącznie następujące typy projektów:

Projekty obejmujące co najmniej 1 rok szkolny, ukierunkowane na podniesienie jakości edukacji ogólnej, realizowane w oparciu o diagnozę potrzeb, zgodnie z regionalnymi ramami kompleksowego wspomagania szkół, w szczególności poprzez:

1. Kształtowanie i rozwijanie u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, obejmujące m.in.:

a) organizację dodatkowych zajęć nastawionych na kształtowanie kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w szczególności z wykorzystaniem narzędzi TIK oraz poprzez realizację zajęć opartych na metodzie eksperymentu, m.in. w formie zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych (w tym w obszarze edukacji morskiej i żeglarskiej), kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, projektów edukacyjnych realizowanych przez uczniów,

b) realizację dodatkowych zajęć kompensacyjno-wyrównawczych,

c) indywidualne lub grupowe doradztwo edukacyjno-zawodowe, w szczególności dla uczniów zagrożonych wcześniejszym wypadnięciem z systemu edukacji,

d) zajęcia uzupełniające ofertę nauczania w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności z niepełnosprawnościami lub zaburzeniami rozwoju oraz uczniem młodszym, w tym z uwzględnieniem działań towarzyszących w postaci prowadzenia psychoedukacji opiekunów, lekarzy, nauczycieli, pracowników socjalnych w zakresie specjalnych potrzeb edukacyjnych,

e) organizację kółek zainteresowań, warsztatów, laboratoriów, nawiązywanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym,

2. Doskonalenie kompetencji zawodowych nauczycieli w zakresie stosowania nowych metod nauczania w kształtowaniu kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy, w szczególności nauczania opartego na metodzie eksperymentu oraz wykorzystania narzędzi TIK w prowadzeniu zajęć, prowadzenia doradztwa edukacyjno-zawodowego, a także przygotowania do prowadzenia procesu indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniem młodszym, wyłącznie jako uzupełnienie działań wskazanych w pkt a), obejmujące m.in.:

– kursy i szkolenia doskonalące,

– studia podyplomowe,

– sieci współpracy i samokształcenia nauczycieli,

– współpracę ze specjalistycznymi ośrodkami,

3. Wyposażenie/doposażenie bazy dydaktycznej szkół i placówek systemu oświaty, wyłącznie w powiązaniu z działaniami wskazanymi w pkt a), obejmujące m.in.:

– zakup nowoczesnych pomocy dydaktycznych oraz narzędzi TIK niezbędnych do realizacji programów nauczania w zakresie kształtowania u uczniów kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy,

– wyposażenie pracowni szkolnych w narzędzia do nauczania przedmiotów przyrodniczych w celu prowadzenia zajęć opartych na metodzie eksperymentu w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematycznych, doposażenie w materiały i pomoce dydaktyczne oraz specjalistyczny sprzęt do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Link 

 

WOJEWÓDZTWO ŚLĄSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO. 

 

WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO. 

 

WOJEWÓDZTWO WARMIŃSKO-MAZURSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO. 

 

WOJEWÓDZTWO WIELKOPOLSKIE

  • Poddziałanie 8.3.1 Kształcenie zawodowe młodzieży – tryb konkursowy oraz tryb nadzwyczajny w zakresie epidemii COVID-19. Konkurs w trybie nadzwyczajnym.

Termin naboru:  od 9 listopada 2020 r. do 30 grudnia 2020 r.

Alokacja na konkurs wynosi 27 943 600,00 zł. Maksymalny poziom dofinansowania:  85%.

Kto może składać wnioski?

Organy prowadzące szkołę prowadzącą kształcenie zawodowe, do której skierowane jest wsparcie w ramach projektu.

Na co można otrzymać dofinansowanie?

Na działania związane z zapobieganiem/łagodzeniem skutków epidemii COVID-19 – projekty ukierunkowane na wyposażenie w sprzęt niezbędny do prowadzenia edukacji w formie zdalnej.

Link 

 

WOJEWÓDZTWO ZACHODNIOPOMORSKIE

Obecnie nie ma konkursów będących potencjalnie w obszarze zainteresowania STO.

 

3) Fundusze Norweskie i EOG 2014-2021. III edycja w Polsce

Nastąpiła kolejna aktualizacja harmonogramu naborów w Funduszach norweskich i EOG. Zaktualizowany harmonogram naborów według stanu na 22 października 2020 roku:

https://www.eog.gov.pl/media/95310/Nabory_MF_EOG_I_NMF_2014-2021_22-10-2020.pdf

Najbliższe nabory w Programie Edukacja  (II i III runda połączone ) planowane są na I kwartał 2021 r.

Obecnie został uruchomiony nabór wniosków na wizyty przygotowawcze finansowane z FWD (MF EOG 2014-2021 i NMF 2014-2021). Są to krótkie wizyty przedstawicieli polskich instytucji edukacyjnych do podmiotów z Państw Darczyńców, mające na celu:

 nawiązanie współpracy pomiędzy instytucjami z Polski i z Państw Darczyńców,

 przygotowanie i zaplanowanie wspólnego projektu, w ramach komponentów Programu Edukacja.

Termin naboru: od 26 lutego 2020 r. – do wyczerpania puli dostępnych środków, nie później niż do 30 grudnia 2020 r.

Link

Dotychczas zostały ogłoszone 2 listy rankingowe, w tym tylko 1 projekt rekomendowany do dofinansowania.

Planowane programy wsparcia (budżet dla Polski = 809,3 mln euro)

Program „Edukacja”, o całkowitym budżecie 23,53 mln euro (z których 20 mln euro stanowią środki Mechanizmu Finansowego EOG, a 3,53 mln euro wkład krajowy) wdrażany jest  przez Fundację Rozwoju Systemu Edukacji, pełniącą rolę Operatora Programu, we współpracy z Partnerami z państw-darczyńców: Norweską Agencją Współpracy Międzynarodowej na Rzecz Poprawy Jakości Kształcenia w Szkolnictwie Wyższym (DIKU), Agencją ds. Kształcenia Międzynarodowego w Liechtensteinie (AIBA) i Islandzkim Centrum Badań (RANNIS).

O wsparcie w ramach uruchamianego programu będą mogły się ubiegać polskie instytucje działające w obszarze edukacji na wszystkich poziomach.

W programie przewidziano cztery komponenty tematyczne:

  • rozwój zawodowy pracowników instytucji edukacyjnych,
  • mobilność w edukacji wyższej – dla studentów i pracowników,
  • wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania zawodowego i ustawicznego,
  • wzmocnienie jakości i adekwatności nauczania na wszystkich szczeblach edukacji (z wyłączeniem VET i kształcenia ustawicznego) poprzez współpracę instytucjonalną.

Operator Programu planuje trzy nabory na projekty, w ramach każdego z czterech ww. komponentów (w 2019, 2020 i 2021 r.). Wobec COVID-19 nabory nr 2 i 3 zostały połączone i ogłoszone będą w I kwartale 2021 r.

Skala dofinansowania w ramach poszczególnych komponentów będzie się różnić, zamykając się w przedziale od ok. 2 do 30 tys. euro w przypadku inicjatyw w obszarze rozwoju zawodowego pracowników instytucji edukacyjnych, oraz w przedziale 20-200 tys. euro w przypadku komponentu mobilność w edukacji wyższej oraz 35-250 tys. euro w pozostałych dwóch komponentach.

Przewidywane rodzaje aktywności, na które będzie można uzyskać wsparcie, to w szczególności: wizyty studyjne, wymiana doświadczeń, asystowanie w pracy pracownikowi zagranicznej instytucji partnerskiej (tzw. job shadowing), szkolenia dla polskich pracowników prowadzone przez ekspertów z państw-darczyńców, rozwój i modernizacja oferty edukacyjnej w zakresie szkolnictwa zawodowego i ustawicznego oraz narodowych strategii i polityk w zakresie edukacji zawodowej i ustawicznej. Wsparcie dostępne będzie też na działania bilateralne, w tym na wizyty przygotowawcze dla wnioskodawców projektów zgłaszanych w ramach naborów. 

Dofinansowanie projektów otrzymane w ramach Programu pokrywa do 100% całkowitego, kwalifikowanego kosztu projektu. Dofinansowanie przyznawane jest w euro.

Aktualności:

Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji zaprasza do udziału w kolejnym spotkaniu on-line z ekspertami Zespołu Programu Edukacja, którzy będą dostępni 2 grudnia br. w godzinach 10.00-11.00 na platformie Zoom (spotkanie jest otwarte, nie wymaga wcześniejszej rejestracji, można dołączyć w dowolnym momencie w podanym przedziale czasowym).

W trakcie spotkania pracownicy Operatora Programu będą służyć swoim merytorycznym doświadczeniem, udzielając odpowiedzi na wszelkie pytania dotyczące projektów w ramach Programu Edukacja realizowanego ze środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2014-2021 – zarówno tych już dofinansowanych, jak również planowanych.

Szczegółowe informacje o Programie można znaleźć na stronie: www.education.org.pl oraz na: www.eog.gov.pl 

 

4) Program Erasmus+

Program Erasmus+ realizowany jest w latach 2014-2020; oferuje wsparcie finansowe dla instytucji i organizacji działających w obszarze edukacji i szkoleń, młodzieży oraz sportu w Europie.

Struktura programu Erasmus+ obejmuje trzy główne typy działań:

  • Akcja 1: mobilność edukacyjna (wyjazdy w celach edukacyjnych),
  • Akcja 2: współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk,
  • Akcja 3: wsparcie reform w obszarze edukacji.

oraz 2 rodzaje działań „specjalnych” zarządzanych centralnie: Jean Monnet i Sport.

Te działania są realizowane w sektorach:

Terminy składania wniosków: http://erasmusplus.org.pl/o-programie/terminy/ 

Terminy na rok 2020 zostały wyczerpane; ostatnie konkursy zamknięto 29 października 2020 r.

INFORMACJE ZWIĄZANE Z OBECNĄ SYTUACJĄ

Projekty na nowo – realizacja działań w czasie epidemii COVID-19

Edukacja zdalna w szkolnictwie zawodowym – jak szkoły branżowe mogą reagować na obecny kryzys” – podsumowanie debaty online zorganizowanej wspólnie z redakcją dziennika „Rzeczpospolita”

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania podczas pandemii COVID‐19 – cz. I i II

Odpowiedzi na najczęściej pojawiające się pytania podczas pandemii COVID‐19 – cz. III

Informacja Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji w związku z pandemią koronawirusa

FRSE jako Narodowa Agencja Programu Erasmus+ oraz Europejskiego Korpusu Solidarności, a także jako podmiot zarządzający innymi programami edukacyjnymi, w ramach swoich kompetencji i uprawnień, podejmuje działania mające na celu udzielenie kompleksowego wsparcia Beneficjentom i uczestnikom administrowanych przez siebie programów.

FRSE zaleca rozważenie możliwości niezwłocznego powrotu polskich uczestników projektów, biorąc pod uwagę możliwe środki transportu i krajowe regulacje dotyczące tymczasowego zamknięcia granic.

W przypadku długoterminowych mobilności wolontariuszy i studentów, decyzja o powrocie lub kontynuacji pracy lub studiów powinna zostać podjęta wspólnie z organizacją wysyłającą i goszczącą. Zalecamy podejmowanie decyzji, które w najmniejszym stopniu narażą uczestników na ryzyko zakażenia się Covid-19. Powrót do Polski i poddanie się kwarantannie może się okazać najlepszym rozwiązaniem.

Pełny komunikat

Program Erasmus+ w Polsce. Raport 2019, zob.: https://erasmusplus.org.pl/aktualnosci/program-erasmus-w-polsce-raport-2019/ 

http://czytelnia.frse.org.pl/erasmus-program-operacyjny-wiedza-edukacja-rozwoj-europejski-korpus-solidarnosci-raport-2019/

Link do programu: https://erasmusplus.org.pl 

Na stronie programu Erasmus+ są dostępne szczegółowe informacje, jak złożyć wniosek:  http://erasmusplus.org.pl/jak-zlozyc-wniosek/

Szczegółowe instrukcje dotyczące składania wniosków można także znaleźć w przewodniku:

Przewodnik po programie Erasmus+ (wersja angielska)

Przewodnik po programie Erasmus+ w języku polskim [PDF]

Znajdź szkołę