Warszawa: Pierwszy raport ze STO-meniusa

Społeczne Liceum nr 99 STO
ul. Powstańców Śląskich 67 A (dzielnica Bemowo)
01-355 Warszawa

W ramach projektu STO-menius uczniowie czterech współpracujących placówek przeprowadzili cykl działań pod hasłem „Duży – mały; czyli jak gimnazjalista może pomóc zajmować się najmłodszymi uczniami w szkole”. Celem było wykazanie, że starsi uczniowie gimnazjum są gotowi i potrafią pracować na rzecz młodszych dzieci, a ich działania sprawiają ogromną radość małym adresatom.

Podczas jesiennego spotkania inaugurującego projekt ustalono, że w każdej szkole odbędą się cztery typy działań: gra terenowa, wspólne majsterkowanie, mała forma teatralna oraz głośne czytanie. Wszystkie szkoły wywiązały się z przyjętego zobowiązania, z reguły z naddatkiem.

W Społecznym Gimnazjum STO w Augustowie gimnazjaliści przygotowali grę pt. „Szukamy Świętego Mikołaja”, czyli bieg z zadaniami dotyczącymi świąt: dzieci szukały przedmiotów, rysowały, śpiewały, gromadziły skojarzenia, odczytywały zaszyfrowaną wiadomość, brały udział w zabawach ruchowych. Uczniowie gimnazjum zorganizowali w szkole zbiórkę materiałów do wykonywania stroików i kartek oraz przygotowali sobotnie spotkanie dzieci, rodziców i nauczycieli, podczas którego robiono ozdoby. Odbyło się również głośne czytanie opowiadań o przygodach Wróbelka Elemelka, z podziałem na role, oraz cykl zabaw i wróżb andrzejkowych. W szkolnej gazetce „To i Owo” większość tekstów jest autorstwa starszych uczniów, ale rysunki do niej robiły również maluchy, zachęcane przez starszych uczniów.

Uczniowie ze Społecznego Gimnazjum nr 8 STO w Krakowie rozpoczęli projekt od czytania Tuwima. Dla małych i dużych było to wielkie przeżycie - udało się i bardzo podobało. W okresie okołoświątecznym podczas przerw gimnazjaliści śpiewali razem z maluchami kolędy, zaś gdy nastał czas karnawału tańczyli, co było chyba najbardziej radosne. Dzieci duże i małe bardzo dobrze wspólnie się bawiły, na tyle dobrze, że nauczyciele zauważali u uczniów kłopoty z koncentracją podczas lekcji następujących po tańcach. Zorganizowano małą olimpiadę sportową, w której uczniowie gimnazjum pełnili funkcje doradczo-porządkowe. Odbyły się również warsztaty chemiczne dla maluchów.

W Społecznym Gimnazjum STO w Ostrołęce gimnazjaliści i pierwszaki wspólnie wypiekali pierniczki z okazji Światowego Dnia Piernika. Podczas Mikołajek uczniowie gimnazjum przebrani za Świętego Mikołaja i Śnieżynki rozdawali prezenty w klasach młodszych. Odbyło się również wspólne robienie ozdób choinkowych, gra terenowa na temat Świąt i Świętego Mikołaja oraz dyskoteka karnawałowo-walentynkowa, przygotowane przez gimnazjalistów dla maluchów. W ramach programu młodzież czytała maluchom książki z serii wydawniczej „Cała Polska czyta dzieciom” oraz przygotowywała dla nich krótkie przedstawienia teatralne.

W Społecznym Gimnazjum nr 99 STO w Warszawie gimnazjaliści przeprowadzili świąteczną grę terenową dla „zerówczaków” pod nazwą „Gdzie jest Rudolf?”, kilkakrotnie czytali dzieciom bajki oraz wystawili „bajkowe” przedstawienie połączone z prezentacją na temat kultury japońskiej, zaś dla uczniów klas pierwszych zorganizowali zajęcia z origami.

W podsumowaniu gimnazjaliści przyznali, że jest wiele obszarów życia szkoły, w których mogą i chcą być aktywni. Zauważyli także, że bezinteresowne działania na rzecz innych sprawiają im radość. Obserwując maluchy z młodszych klas, dostrzegli, że są wdzięczne i umieją się cieszyć z małych rzeczy, a także są szczere i mówią, co myślą. Z kolei dla nauczycieli jest prawdziwą radością widzieć, jak znudzone i najeżone nastolatki prostują się, uśmiechają i pochylają z uwagą nad małymi ludźmi. Ten projekt pomógł w społecznościach szkolnych uświadomić sobie, że bliskie kontakty między większością uczniów w naszych szkołach są czymś wyjątkowym, co wyróżnia je spośród innych placówek. i w wielu środowiskach nie należą do codzienności. Wnioski z projektu chcemy wykorzystywać w dalszej pracy z gimnazjalistami. Będziemy to robić i innym też szczerze polecamy. Warto.

A sami szykujemy się do majowego spotkania STO-meniusa, gdzie podsumujemy samorządową część projektu.

Ilustracją efektów naszego działania są wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów „zerówek” w Zespole Szkół STO na Bemowie przed rozpoczęciem i po zakończeniu projektu. Liczby mówią same za siebie.

    1. Ilu znasz gimnazjalistów? PRZED PO
       – nie znam żadnego  62%    0%
       – znam jednego lub dwóch  19%   38%
       – znam więcej niż dwóch  19%   62%
    2. Czy w szkole robiłeś coś wspólnie z gimnazjalistami?  10%  100%
    3. Czy uważasz, że gimnazjaliści są pomocni?  90%  100%
    4. Czy chciałbyś spędzać czas z gimnazjalistami?  81%   90%

Jarosław Pytlak
przy współpracy Joanny Denert, Anny Goch-Murzyniec,
Izabeli Ościłowskiej i Marty Zybowskiej-Zaremby