Wrażenia z Konferencji Programowej STO w Augustowie

paź 21, 2013

„Gdyby nie ta konferencja, nie poznalibyśmy Krasnogrudy, nie wysłuchalibyśmy koncertu w Sejnach” – powiedział pan Wojciech Czaj tuż przed końcem spotkania. A pan Jarosław Pytlak, także w dniu zakończenia, postawił nam przed oczami główne problemy na przyszłość: jak mierzyć wartość szkoły, jak walczyć z testomanią, czym konkurować z innymi. Ich głosy uwydatniły to, co było główną wartością konferencji: połączenie merytorycznych wątków edukacyjnych z prezentacją Podlasia – jego kulturowej swoistości i jego najciekawszych miejsc. To była nadzwyczaj udana konferencja! Spotkanie trwało prawie trzy dni i było szczelnie wypełnione różnymi składnikami programu.

Dzień pierwszy zaczął się otwarciem obrad przez panią prezes Annę Okońską-Walkowicz i gospodarzy: panią Urszulę Jurgiel, dyr. ZSS STO w Augustowie i pana Krzysztofa Przekopa, prezesa SKT Nr 14 STO. Potem nastąpiły kolejne punkty programu: wystąpienie pani prezes Anny Okońskiej-Walkowicz; wręczenie Złotych Odznak STO i prezentacja osób nimi odznaczonych; przedstawienie wykonane przez uczniów ZSS STO w Augustowie; wreszcie wykład inauguracyjny prof. Jerzego Kopani, filozofa, który „popłynął” – to własne jego słowa – po tematach związanych z edukacją, wzbudzając żywe zainteresowanie połączone ze sprzeciwem. Nie było miejsca na dyskusję po wykładzie, ale toczyła się ona w kuluarach do końca konferencji, dowodząc, że profesor potrafił skutecznie „włożyć kij w mrowisko”.
Drugi dzień to trzy bardzo ważne wątki:
I. „Promocja i reklama STO” – program właśnie rozpoczynany, prezentowany przez pana Marka Balawajdera, członka ZG STO i przedstawicieli Agencji 9.90 PR, pana Marcina Helbina i panią Monikę Ciślak. Agencja będzie odpowiedzialna za prowadzenie biura prasowego STO, utrzymywanie stałych kontaktów z dziennikarzami oraz opracowanie i wdrożenie strategii komunikacji w Internecie.
II. Prezentacja pana Huberta Kaczyńskiego, prezesa SKT nr 91 STO w Białymstoku, na temat strategii STO w zakresie pozyskiwania zasobów materialnych i zarządzania posiadanym majątkiem.
III. Prezentacja pana Krzysztofa Przekopa pt. „Marketing w zarządzaniu usługami edukacyjnymi”.
Po zajęciach, przy przepięknej pogodzie, odbyliśmy nadzwyczajną wyprawę do Krasnogrudy i Sejn. Uroda i magia miejsca, kontakt z ludźmi oddanymi swej misji (pracy w Centrum Dialogu Fundacji „Pogranicze”) – to przeżycie do zapamiętania na zawsze. Zakończenie dnia także mocne: „Biała Synagoga” w Sejnach i doskonały koncert jazzowy młodzieżowego zespołu.
Trzeciego dnia dał się we znaki brak czasu. Maksymalnie skrócono kolejne wystąpienia: „Pozyskiwanie informacji o projektach – pisanie i realizacja” (pani Krystyna Norwa, wiceprezes ZG STO; pan Zygmunt Puchalski, wiceprezes ZG STO; pan Wojciech Kwiatek, nauczyciel w ZSO im. J. Słowackiego STO w Krakowie) „Budowanie kultury organizacji i propagowanie dobrych praktyk” (pani Jolanta Truszewska, wiceprezes ZG STO). Wysłuchaliśmy krótkiej informacji o możliwości oszczędzania energii elektrycznej w szkołach (pani Anita Iskierka, członek ZG STO).
Końcową klamrą spotkania stało się ciekawe wystąpienie pana Jarosława Pytlaka o cechach edukacji w szkołach STO (faktycznych i pożądanych), o innowacyjności, konkurencyjności, ocenianiu. Na zakończenie pani prezes Anna Okońska-Walkowicz dokonała zwięzłego podsumowania konferencji i rozdała ankietę ewaluacyjną. Na dyskusję zabrakło czasu – i jest to jedyny zarzut, jaki można postawić organizatorom.
Konferencja wpisała się w obchody 25-lecia działalności STO na Podlasiu. Organizatorzy (SKT nr 14 w Augustowie i SKT nr 165 w Białymstoku) zasłużyli na najwyższe pochwały i podziękowania. A uczestnicy konferencji z pewnością mają co wspominać i o czym myśleć.
Maria Prosińska-Jackl

Archiwum wpisów: